Frågor och svar

Frågor och svar

Start » Frågor och svar

Här besvaras vanligt förekommande frågor som våra kunder har om snabblån hos Expresskredit. Om du är osäker på begrepp och ord kan du läsa detta i vår ordlista.

Om vår flexibla kredit

Vilka är Expresskredit?

Expresskredit är ett varumärke som startade 2008 av Expresskredit Norden AB, verksamheten förvärvades av GF Money 2017. Sedan 2008 har Expresskredit som varumärke gett ut lån till tusentals kunder. Expresskredit ägs utav GF Money Consumer Finance som är en nordisk fintech grupp som har verksamhet i Danmark, Finland, Sverige och Spanien.

Vad är en flexibel kredit?

Vårt flexibla snabblån fungerar precis som ett kreditkort fast på nätet. Du använder vårt formulär och söker om en kredit och får ett beviljat kreditutrymme. Du kan sedan välja hur mycket av det utrymmet som du har blivit beviljad du vill använda dig av. Och det bästa av allt är att du endast betalar för den del av lånet du verkligen använder

Vem är kreditgivare?

Kreditgivare är GF Money Consumer Finance AB, en leverantör av moderna finansiella lösning. Vårt organisationsnummer är 556876-2578 och är under tillsyn av Finansinspektionen och Konsumentverket

Vad är räntan på krediten?

Den nominella räntan för kontokrediten är 42,5 % (3,54 % i månadsränta). Ett typiskt uttag av 15 000 kronor som återbetalas om 12 tillfällen (ett år) är den effektiva räntan 62,58 % med ett snitt belopp per månad om 1 824 kronor. Uttagsavgift om 95 kr och uppläggningsavgift om 280 kr betalas i samband med första aviseringen efter uttaget, 45 kr i avi/månadsavgift betalas vid varje betalningstillfälle. Totalkostnad 21 889 kr.

Vad är det för krav?

Grundkraven är att du behöver vara myndig och vara folkbokförd i Sverige i minst två år, en deklarerad inkomst i minst två år, inget skuldsaldo eller utmätningsförsök.

Är det några avgifter på krediten?

Vi tar inte ut några årsavgifter eller ansökningsavgifter, de avgifter som finns är en uppläggningsavgift om 280 kronor, uttagsavgift om 95 kronor för varje uttag som görs och 45 kronor i avi/månadsavgift. Om du blir beviljad en betalningsfri månad debiteras du 95 kronor och om du blir beviljade en ökad kreditgräns debiteras du 150 kronor.

Hur ansöker jag om lån?

Du är välkommen att skicka in din ansökan direkt till oss här på hemsidan eller ring 018 71 00 03 så hjälper vi dig gott som vi kan med din ansökan. Du får snabbt ett förhandsbesked oavsett vilket sätt du ansöker om. Vi hanterar sedan din ansökan och återkommer med ett slutgiltigt besked kort efter du har fått förhandsbeskedet. Har du ansökt utanför våra öppettider kommer vi ge dig ett beslut så snabbt som möjligt när vi har öppnat igen.

Behöver jag skicka in några handlingar?

Det kan behövas att du styrker din inkomst eller andra uppgifter du har angett i ansökan. Några exempel på uppgifter vi kan kräva in är följande:

  • Id-handlingar
  • Lönespecifikationer
  • Kontoutdrag
  • Verifiering av ägandeskap av konto
  • Andra dokument som kan styrka din identitet eller lämnade uppgifter i ansökan

Kan jag bestämma min kreditgräns?

När du ansöker om en kredit hos oss beviljar vi dig det högsta kreditutrymmet som din ekonomi klarar av. Du väljer sedan själv hur mycket av den limiten du använder dig av. När du ansöker kan du välja ditt första uttagsbelopp, om du inte är kreditvärdig för det uttaget kommer du bli beviljad det belopp som fungerar för din ekonomi.

Vi kan även begränsa din möjlighet att använda krediten, om du är en ny kund eller en tidigare kund som har betalt sent vid ett tidigare skede kommer du endast kunna maximalt utnyttja 10 000 kronor av din limit förutsatt att du har kreditvärdighet för 10 000 kronor. Du kan exempel bli beviljad en kredit på 30 000 kronor men endast nyttja 10 000 kronor tillsvidare. För varje faktura som du betalar i tid höjs din nyttjande nivå med 5 till 10 000 kronor per steg förutsatt att du fortfarande är kreditvärdig. Detta gör vi som ett led i att vara en trygg och ansvarstagande kreditgivare genom att förhindra överbelåning.

Exempel

Beviljad kreditgräns: 30 000 kr

Din begränsning: 10 000 kr

Ditt första uttag: 10 000 kr

Månad 1)

Den 14:e blir du fakturerad ditt uttag och behöver betala lägsta belopp om cirka 650 kronor.

Om du betalar 650 kronor innan eller på fakturans förfallodatum kommer din begränsning automatiskt att gå från 10 000 till 20 000 kronor förutsatt att du fortfarande är kreditvärdig*.

Du gör sedan ett nytt uttag på 10 300 kronor (10 000 kronor som är ditt extra utrymme och 300 kronor amorterat från din betalning)

Din nuvarande begränsning: 20 000 kronor

Utnyttjat belopp: 20 000 kronor

Månad 2)

Den 14:e faktureras du igen för det utrymme som du har utnyttjat.

Om du betalar minsta beloppet som är nu cirka 1 300 kronor innan eller på fakturans förfallodatum kommer din begränsning att öka från 20 000 kronor till 30 000 kronor och du har då nått din maximala kreditgräns

Din nuvarande begränsning: 30 000 kronor

Utnyttjat belopp: 20 000 kronor

Du kan också göra klumpbetalningar som överstiger lägsta beloppet för att även öka upp det utrymme du kan använda dig utav. Du behöver inte utnyttja ditt nya utrymme om du ej önskar.

* Om du t.ex har fått en betalningsanmärkning, lägre inkomst, skuld hos kronofogden eller har obetalda skulder hos oss kan du bli nekad denna höjning.

Kan jag höja min kreditgräns?

Ja, om du har möjlighet att höja din kreditgräns kommer du att bli meddelad (Om du har samtyckt till marknadsföring) eller se det på mina sidor. När du ansöker om att höja din kreditgräns görs en ny kreditbedömning på dig och ett nytt kreditavtal skapas om du blir beviljad.

Hur gör jag uttag?

Efter du har blivit beviljad kredit kommer vi betala ut till första uttag som du har förfrågat. Om ditt önskade uttag överstiger ditt kreditutrymme kommer vi att justera det till kreditutrymmet.

Om du vill göra egna uttag kan du logga in på mina sidor och själv göra uttag, du kan även ringa oss på 018 71 00 03 så hjälper vi dig.

När kommer mitt uttag?

Vi gör utbetalningar dygnet runt, alla dagar i veckan och om du har en bank som vi har stöd för direktutbetalningar kommer ditt uttag att finnas på ditt konto direkt.

Om du har en bank som vi inte stödjer direktutbetalningar till kommer pengarna finnas på ditt konto inom en bankdag, har du fått bekräftat att utbetalningen har gjorts innan 13:30 ska de dyka upp samma bankdag på ditt konto.

För att veta vilka banker vi stödjer med direktutbetalningar rekommenderar vi dig att besöka vår sida gällande driftstatus som uppdateras med nuvarande statusar.

Varför nekas jag uttag?

Kontrollera att alla fakturor är betalda, obetalda fakturor hindrar uttag, du kan ha fått kravbrev i något ärende som vår faktureringspartner Riverty handlägger. Din ekonomi kan ha förändrats och du inte längre är kreditvärdig, t.ex. att du har fått en betalningsanmärkning eller har för låg inkomst. Din kreditgräns kan även vara förbrukad, detta kan du så i mina sidor eller genom att kontakta kundtjänst.

Hur betalar jag tillbaka?

Månadens uttag, eventuella kostnader och ränta faktureras en gång per månad, fakturan skickas den 14:e varje månad och innehåller dina uttag och uppräknad ränta för den senaste 30 dagars perioden. På den första fakturan efter ett uttag kommer fakturan även innehålla en uttagsavgift, aviavgift och uppläggningsavgift som du betalar i samband med fakturan. Du kan välja att slutbetala skulden eller att betala minsta månadskostnad vilket beror på din skuld, du kan hitta månadskostnaden på mina sidor.

Minsta månadskostnads dras automatiskt via autogiro den 28:e varje månad. I samband med ansökan lämnar du ett medgivande om autogiro, om medgivare saknas skall fakturan betalas på förfallodatumet.

Du kan också göra extra amorteringar när du vill, inbetalningsuppgifter för detta hittar du under mina sidor. Du kan även välja att betala av hela lånet när du vill. Om du önskar totalskuld kan du höra av dig till vår faktureringspartner Riverty.

Vi kan se din betalning efter 1-3 bankdagar i vårt system

Vad händer om autogirot misslyckats?

Om det misslyckas försöker vi dra beloppet på nytt varje dag de kommande tre bankdagarna. Om vi fortfarande inte kan få en betalning kommer det att skickas ut en påminnelse till din hemadress.

Kontrollera så att din dragning har gjorts den 28:e och om den inte har gjort det kan du själv göra inbetalningar med uppgifterna som finns på fakturan

Kan jag få fakturan via e-post?

Ja, när du ansöker om din kredit kan du välja hur du vill ha fakturan. Om du har valt pappersfaktura men nu önskar e-postfaktura kan du höra av dig till Riverty för att ändra på detta.

Jag har inte fått fakturan, ska jag ändå betala?

Ja, även om du inte har fått någon faktura är det ditt ansvar att ta reda på inbetalningsuppgifter. Om du inte har fått någon faktura kan du kontakta kundtjänst eller logga in på mina sidor för att se din faktura.

Vad händer om jag betalar sent eller inte betalar alls?

Det som händer om du inte återbetalat månadsfakturan i tid är att du får en betalningspåminnelse hemskickat till din folkbokföringsadress. För påminnelsen får du betala 60 kronor. I samband med påminnelsen spärras möjligheten att använda krediten.

Vid nästa faktureringstillfälle kommer din månadsfaktura innehålla din tidigare påminnelse med avgifter och din senaste månadsbetalning. Den innehåller därmed två månadsbetalningar och förseningsavgifter. Betalas inte denna skickas ytterligare en påminnelse ut.

Om du har två eller fler obetalda månadsfakturor kommer ditt lån att sägas upp, vid uppsägelse har du fyra veckor på dig att betala de obetalda skulderna. Betalar du inte under uppsägelseperioden förfaller hela din kredit till betalning och skickas direkt till inkasso och en avgift om 180 kronor läggs på din skuld och dröjsmålsränta.

Om du inte betalar vid inkasso kommer ditt ärende att skickas vidare till kronofogden och där tillkommer det ytterligare 680 kronor. Att inte betala din faktura kan leda till en negativ påverkan på din kreditvärdighet och framtida möjligheter att skaffa bostad, köpa produkter på nätet osv.

Går ditt ärende vidare till inkasso kan det medföra problem att få en ny kredit hos oss eller de bolag inom koncernen

Jag vill avsluta krediten, hur gör jag?

Om du endast vill bli skuldfri och ha kvar möjligheten att utnyttja din kredit kan du välja att betala av hela din skuld istället. Då har du möjligheten att använda krediten när du önskar det igen.

Om du inte längre vill ha krediten kvar kan du säga upp avtalet inom 14 dagar efter inträdandet av avtalet. Uttag kan inte avbrytas. Om du säger upp avtalet kan det eventuellt inte vara möjligt att bli beviljad en kredit igen.

Vänligen skicka en uppsägelse till info@expresskredit.se eller genom att skicka ett brev till Expresskredit, ATT: Uppsägning, Östra Ågatan 31, 753 22 UPPSALA. Ange ditt namn, ditt personnummer eller ditt lånnummer och när du vill betala tillbaka de uttag du har gjort. Detta gör det möjligt för vår kundtjänst att räkna ut det belopp som skall återbetalas till det tillfället du önskar betala. Det måste ske 30 dagar ifrån det datum du ansökte om kredit hos oss. Om betalningen inte når oss enligt överenskommelse upphör annulleringen.

Allmänna frågor

Registrar ni krediten hos UC?

Nej vi registrerar inte våra lån hos UC. Vi använder oss av Creditsafe och vår kreditupplysning syns inte som en förfrågan hos UC.

Tar ni alltid en kreditupplysning?

Ja vi tar alltid en kreditupplysning innan vi kan bevilja dig en kredit eller ett nytt uttag.

Skickar ni hem kreditupplysningskopia?

En kreditupplysningskopia skickas alltid ut när vi gör en ny kreditupplysning på dig. Den skickas i första hand ut digitalt till dig med Kivra inkorg, har du inte någon digital inkorg skickas den till din folkbokföringsadress.

Kan jag få lån med betalningsanmärkningar?

Du kan bli beviljad en kredit under vissa omständigheter om du har en betalningsanmärkning. För att bli beviljad en kredit med betalningsanmärkning krävs det högre kreditvärdighet än någon utan en betalningsanmärkning. Vi tittar främst på din framtida och nuvarande betalninsförmåga.

Hur identifierar jag mig?

Vi erbjuder identifiering genom inloggning via din bank via tjänsten Tink (BankID eller personlig inloggning) eller att du skickar in kopior på din ID-handling samt ekonomisk information så som lönespecifikationer.

Hur avregistrerar jag mig från reklam?

Logga in på mina sidor för kontokredit och avmarkera reklam, om du har haft ett korttidslån måste du logga in på mina sidor och skicka ett meddelande till kundtjänst så tar vi bort ditt samtyckte till marknadsföring. Genom att göra detta missar du erbjudanden ifrån oss.

Hur begär jag lånestopp?

Välkommen att kontakta vår kundtjänst på info@expresskredit.se eller 018 - 71 00 03 så lägger vi in en lånespärr i vårt system som gäller tillsvidare.

Vad är PEP?

PEP betyder politiskt exponerad person och är en person som har en viktig offentlig funktion eller en viss liknande befattning. Man är också en PEP om man har någon i sin närhet som har en offentlig funktion.

Vad är en SEKKI?

En SEKKI är ett standardformulär som alla kreditgivare ska kunna visa till sina kunder. Detta så man enkelt kan få en överblick över det lån man ska ta. Då alla erbjuder samma formulär kan du enkelt jämföra lånen.

Någon försöker låna i min identitet, hur stoppar jag det?

Kontakta oss direkt på 018 - 71 00 03 så spärrar vi dina uppgifter och kravstoppar samtliga krav i 14 dagar. Vi ber dig sedan att polisanmäla ärendet och skicka oss en kopia. För att kravstoppet ska kvarstå måste du inkomma med en kopia på anmälan