Frågor och svar

Start » Frågor och svar

Här besvaras vanligt förekommande frågor som våra kunder har om snabblån hos Expresskredit. Om du är osäker på begrepp och ord kan du läsa detta i vår ordlista.

Om vår flexibla kredit

Vilka är Expresskredit?

Expresskredit är ett varumärke som startade 2008 och under dessa år gett ut lån till över 100 000 unika kunder. Expresskredit ägs utav GF Money Consumer Finance som är en nordisk fintech grupp som har verksamhet i Sverige, Finland och Danmark.

Vad är en flexibel kredit?

Vårt flexibla snabblån fungerar precis som ett kreditkort fast på nätet. Du använder vårt enkla formulär och söker om en kredit och får ett beviljat kreditutrymme. Du kan sedan välja hur mycket av ditt beviljade kreditutrymme som du vill använda dig av. Och det bästa av allt är att du endast betalar för den del av lånet du verkligen använder

Vem är kreditgivare?

Kreditgivare är GF Money Consumer Finance AB, en leverantör av moderna finansiella lösning. Vårt organisationsnummer är 556876-2578 och är under tillsyn av Finansinspektionen och Konsumentverket

Vad är räntan på krediten?

Den nominella räntan för kontokrediten är 106,8 % (8,9 % i månadsränta). Ett typiskt uttag av 10 000 kronor som återbetalas om 12 tillfällen (ett år) är den effektiva räntan 208,22 % med ett snitt belopp per månad om 1 390 kronor. Uttagsavgift om 5 % betalas i samband med första aviseringen efter uttaget.

Vad är det för krav?

Grundkraven är att du behöver vara mellan 18 till 72 år gammal och vara folkbokförd i Sverige i minst fem år, en deklarerad inkomst i minst två år, inget skuldsaldo; utmätningsförsök eller betalningsanmärkningar.

Är det några avgifter på krediten?

Vi tar ut 5 % av uttagsbeloppet som en uttagsutgift, utöver detta finns inga avgifter så som årsavgifter, aviavgifter eller uppläggningsavgifter.

Hur ansöker jag om lån?

Du är välkommen att skicka in din ansökan direkt till oss här på hemsidan eller genom att ringa 018 71 00 03 så hjälper vi dig så gott som vi kan med din ansökan. Du får snabbt ett förhandsbesked oavsett vilket sätt du ansöker om. Vi hanterar sedan din ansökan och återkommer med ett slutgiltigt besked kort så snabbt som vi bara kan.

Behöver jag skicka in några handlingar?

Du kan behöva styrka din inkomst eller andra uppgifter som du har angett i ansökan. Några exempel på uppgifter vi kan fråga efter är:

  • Id-handlingar
  • Lönespecifikationer
  • Kontoutdrag
  • Verifiering av ägandeskap av konto
  • Andra dokument som kan styrka din identitet eller lämnade uppgifter i ansökan

Kan jag bestämma min kreditgräns?

När du ansöker om en kredit hos oss beviljar vi dig det högsta kreditutrymmet som din ekonomi klarar av. Du väljer sedan själv hur mycket av den limiten du använder dig av. När du ansöker kan du välja ditt första uttagsbelopp, om du inte är kreditvärdig för det uttaget kommer du bli beviljad det belopp som fungerar för din ekonomi.

Vi kan även begränsa din möjlighet att använda krediten, om du är en ny kund eller en tidigare kund med en försenad tidigare kredit kommer din kredit att bli begränsad till att utnyttja maximalt 10 000 kronor av din limit. Ett exempel är att du har en beviljad kreditlimit på 20 000 kronor men kan bara utnyttja 10 000 kronor.

När du sedan börjar betala av på din kredit kommer din möjlighet att utnyttja din hela kreditlimt att stegvis öka. Helt enkelt, när du har visat att du utan problem kan betala tillbaka minst lägsta beloppet per månad kommer du att kunna utnyttja hela din kredit.

Denna begränsning finns till för att vi vill bygga ett förtroende mellan oss och genom detta vara en mer ansvarsfull kreditgivare genom att förhindra överbelåning

Kan jag höja min kreditgräns?

Om du har klickat ja för att ta emot erbjudanden kommer du att bli erbjuden att höja din kreditlimit när möjligheten finns. Det kommer även finnas en länk på mina sidor där du kan ansöka. När du ansöker om att höja din kreditgräns görs en ny kreditbedömning på dig.

Hur gör jag uttag?

Efter du har blivit beviljad din kredit kommer vi att betala ut ditt första uttag. Om ditt önskade uttag överstiger ditt kreditutrymme har vi justerat det till ditt kreditutrymme.

Om du vill göra egna uttag efter detta kan du logga in på mina sidor och själv göra uttag, du kan även ringa oss på 018 71 00 03 så hjälper vi dig.

När kommer mitt uttag?

Vi gör utbetalningar under våra öppettider, för närvarande helgfria vardag mellan 8 till 18. Om du får bekräftelse att utbetalningen har betalats ut innan 13:30 når pengarna ditt konto samma dag. Efter 13:30 når dem ditt konto nästkommande helgfria vardag.

Varför nekas jag uttag?

Kontrollera att alla fakturor är betalda, obetalda fakturor hindrar uttag. Din kreditgräns kan även vara förbrukad, detta kan du se i mina sidor eller genom att kontakta kundtjänst. Din ekonomi kan ha förändrats och du inte längre är kreditvärdig, t.ex. att du kan ha fått en betalningsanmärkning eller fått engagemang hos kronofogden.

Hur betalar jag tillbaka?

Månadens uttag och ränta faktureras en gång per månad, fakturan skickas den 15:e varje månad och innehåller dina uttag och uppräknad ränta för den senaste 30 dagars period. På den första fakturan efter ett uttag kommer fakturan även innehålla en uttagsavgift som du betalar i samband med fakturan. Du kan välja att slutbetala skulden eller att betala minsta månadskostnad vilket är 10 % av total skuld eller 300 kronor, vilket som är högst.

Minsta månadskostnad dras automatiskt via autogiro den 28:e varje månad. I samband med ansökan sätts ett autogiro upp automatiskt och om du väljer att ta bort medgivandet eller om medgivandet misslyckas måste fakturan betalas på förfallodatumet.

Du kan också göra extra amorteringar när du vill, inbetalningsuppgifter för detta hittar på mina sidor. Du kan även välja att betala av hela lånet när du vill. Om du önskar totalskuld kan du höra av dig till vår faktureringspartner Arvato Finance på telefon 0340 - 59 61 18 eller via e-post konto.se@arvato.com .

Vi kan se din betalning efter 1-3 bankdagar i vårt system

Vad händer om autogirot misslyckats?

Om autogiro dragningen misslyckas försöker vi dra beloppet på nytt varje dag de kommande tre bankdagarna. Om vi fortfarande inte kan få en betalning kommer det att skickas ut en påminnelse till din hemadress förutsatt att du ej själv lägger in betalningen.

Kontrollera så att din dragning har gjorts den 28:e och om den inte har gjort det kan du själv göra inbetalningar med uppgifterna som finns på fakturan

Kan jag få fakturan via e-post?

Ja, när du ansöker om din kredit kan du välja hur du vill ha fakturan.

Jag har inte fått fakturan, ska jag ändå betala?

Ja, även om du inte har fått någon faktura är det ditt ansvar att ta reda på inbetalningsuppgifter. Om du inte har fått någon faktura kan du kontakta kundtjänst eller logga in på mina sidor för att se din faktura.

Vad händer om jag betalar sent eller inte betalar alls?

Det som händer om du inte återbetalat månadsfakturan i tid är att du får en betalningspåminnelse hemskickat till din folkbokföringsadress. För påminnelsen får du betala 60 kronor samt en förseningsavgift på 140 kr. I samband med påminnelsen spärras möjligheten att använda krediten.

Vid nästa faktureringstillfälle kommer din månadsfaktura innehålla din tidigare påminnelse med avgifter och din senaste månadsbetalning. Den innehåller därmed två månadsbetalningar och förseningsavgifter.

Om du har två eller fler obetalda månadsfakturor kommer ditt lån att sägas upp, vid uppsägelse har du fyra veckor på dig att betala de obetalda skulderna. Betalar du inte under uppsägelseperioden förfaller hela din kredit till betalning och skickas direkt till inkasso och en avgift om 180 kronor läggs på din skuld och dröjsmålsränta. När din skuld gå till inkasso kommer du inte kunna använda krediten hos oss längre även fast inkassokravet blir betalt.

Om du inte betalar vid inkasso kommer ditt ärende att skickas vidare till kronofogden och där tillkommer det ytterligare 680 kronor. Att inte betala din faktura kan leda till en negativ påverkan på din kreditvärdighet och framtida möjligheter att skaffa bostad, köpa produkter på nätet osv.

Jag vill avsluta krediten, hur gör jag?

Om du endast vill bli skuldfri och ha kvar möjligheten att utnyttja din kredit när oförutsedda utgifter kommer upp kan du välja att betala av hela din skuld istället. Då har du möjligheten att använda krediten när du önskar det igen.

För att få reda på din skuld kan du kontakta vår faktureringspartner Arvato Finance på telefon 0340 - 59 61 18 eller via e-post konto.se@arvato.com.

Om du inte längre vill ha krediten kvar kan du säga upp avtalet inom 14 dagar efter inträdandet av avtalet. Uttag kan inte avbrytas. Om du säger upp avtalet kan det eventuellt inte vara möjligt att bli beviljad en kredit igen.

Vänligen skicka en uppsägelse till info@expresskredit.se eller genom att skicka ett brev till Expresskredit, ATT: Uppsägning, BOX 1306, 751 43 UPPSALA. Ange ditt namn, ditt personnummer eller ditt lånnummer och när du vill betala tillbaka de uttag du har gjort. Detta gör det möjligt för vår kundtjänst att räkna ut det belopp som skall återbetalas inom 30 dagar ifrån din uppsägelse. Om betalningen inte når oss enligt överenskommelse upphör annulleringen.

Allmänna frågor

Registrar ni krediten hos UC?

Nej vi registrerar inte våra lån hos UC. Vi använder oss av Creditsafe och vår kreditupplysning ska inte påverka din kreditvärdighet.

Tar ni alltid en kreditupplysning?

Ja vi tar alltid en kreditupplysning innan vi kan bevilja dig en kredit eller ett nytt uttag.

Skickar ni hem kreditupplysningskopia?

En kreditupplysningskopia skickas alltid ut när vi gör en ny kreditupplysning på dig. Den skickas i första hand ut digitalt till dig med Kivra inkorg, har du inte någon digital inkorg skickas den till din folkbokföringsadress.

Vi rekommenderar starkt att ni skaffar en Kivra inkorg för att smidigare hålla koll på elektroniska brev och omfrågekopior

Kan jag få lån med betalningsanmärkningar?

Nej, vi godkänner inte betalningsanmärkningar.

Hur identifierar jag mig?

Vi erbjuder identifiering genom inloggning via din bank via tjänsten Instantor (BankID eller personlig inloggning) eller att du skickar in kopior på din ID-handling samt ekonomisk information så som lönespecifikationer.

Hur avregistrerar jag mig från reklam?

Logga in på mina sidor och gå till inställningar, där kan du lägga till och ta bort ditt samtyckte till marknadsföring. Genom att göra detta missar du erbjudanden ifrån oss så som räntefria månader, betalningsfri månad, erbjudande av att uppgradera kreditlimit osv..

Hur begär jag lånestopp?

Välkommen att kontakta vår kundtjänst på info@expresskredit.se eller 018 - 71 00 03 så lägger vi in en lånespärr i vårt system som gäller tillsvidare.

Vad är PEP?

PEP betyder politiskt exponerad person och är en person som har en viktig offentlig funktion eller en viss liknande befattning. Man är också en PEP om man har någon i sin närhet som har en offentlig funktion.

Vad är en SEKKI?

En SEKKI är ett standardformulär som alla kreditgivare ska kunna visa till sina kunder. Detta så man enkelt kan få en överblick över det lån man ska ta. Då alla erbjuder samma formulär kan du enkelt jämföra lånen.

Någon försöker låna i min identitet, hur stoppar jag det?

Kontakta oss direkt på 018 - 71 00 03 så spärrar vi dina uppgifter och kravstoppar samtliga krav i 14 dagar. Vi ber dig sedan att polisanmäla ärendet och skicka oss en kopia. För att kravstoppet ska kvarstå måste du inkomma med en kopia på anmälan